torsdag 3 februari 2011

6-spann o lite jul


1 & 2 Februari var vi ute hos Malle och körde 6-spann. Så härligt och få se Spiken jobba i spann. Han var riktigt duktig bredvid Gunne i led, riktigt koncentrerad men ville styra spannet till höger hela tiden. Stackars Gunne som är så liiten och ska få med sig en stor kille som verkar ha tappat allt vad höger och vänster betyder.

Men annars jobbade han med en sån fin koncentration, brydde sig inte om hästbajs eller den döda bautasorken som låg mitt på vägen. Koncentration kan berott på sällskapet men också att vi cyklade mycket i höstas och då hade jag honom i en doggysprinter plus ett koppel från hans hals till min hand. En smula krångligt men fritt från sniff, onödigt kissande och annat trams som vi har haft så mycket problem med när han har sprungit framför cykeln. Plus att jag övade upp hans trav riktigt fint då. Han är ju en sprinter så det behövdes övas mycket för att få upp trav i högre hastigheter. Får jag en ny husky nån gång ska jag aldrig ha den ensam framför en cykel. Verkar dötrist för dom att köra ensamma efter ett tag.

På kvällen körde vi 8,6 km och på morgonen 13,08 km. Jag körde inget alls förresten jag bara satt på vagnen medans Malle och hundarna jobbade. Jag ville inte köra oss i diket vid mitt första försök för det var väldigt väldigt halt på kvällen och bitvis på morgonen. Men det är hur kul som helst att sitta och titta på hur hundarna jobbar. Alla har ju sitt personliga trav och galopp och sina egenheter. På morgonen satte vi ner spike i mitten efter kanske halva vägen för han var nog trött och sackade lite efter. Väl där bredvid Bus så jobbade han fint igen.





Julen i Skåne för Spiken och mig var rolig. Han drog mig på skidor och spark och vi gick massa långa promenader. Spike har utvecklats mycket på olika sätt det senaste året. Han har blivit mer gosig, andra människor kan klappa honom utan att han viker undan så mycket och han har börjat förstå att barn inte är leksaker. Han är mognare fast lika tramsig och vill leka med allt och alla ständigt!



Snoken är rutinerad tågåkare sen fem månadersålder!

Förresten nu kan Spike stänga balkongdörren efter sig även om man står på andra sidan rummet :D

Inga kommentarer:

 
BESÖKARE: idag totalt