tisdag 24 november 2009

Klurig kväll och en busvideo

Idag har vi klickat lite och löst lite problem. Läste i en typ aktiveringsbok att man kunde lägga tex toarulle med godis i, med ett snöre fastsatt, på oåtkomliga ställen. Jag la en toarulle på högsta hyllan här hemma, han kunde knappt se rullen. Jag visade inget att snöret hade med saken att göra (fast det borde ju luktat lite mig iofs) och det tog honom några sekunder att gå runt hörnen och sen testa att dra i snöret. Det var duktigt tyckte jag :)

Vi har också tränat på att hoppa i och ut ur en stor wellpappkartong vilket kan vara lite läskigt med att den låter och kan glida iväg. Vi har testat med rättså stora plastbunkar innan och fått i tre ben, men varför börja med för smått liksom. Vi började klicka och när han förstått helt så bad jag honom hoppa ur och i bara för att testa hans mod och det gick jättebra.



Jag har försökt att få Spike att nästan rävskutta på en musmatta ett tag nu. Han trampar till jättefint med båda tassarna men inte riktigt samtidigt så som jag vill ha det. Rävskutt har jag bara sett honom göra på leksaker och på en liten musrackare som han prickade fint i gräset. Jag har försökt att dra musmattan fram och tillbaka och det har funkat till viss del. Men nu har jag kommit på att jag kan slänga ett ganska stort plastlock bort från oss och då hoppar på det jättefint! :D

Hmm nåt mer??, jaaaa vi har hållt på ett tag att öva på att ligga kvar när jag gömmer godis. Jag har bara använt JÄTTEgott godis typ rökta grisdelar, fryst hundmat eller såna sega hundkorvar. Det är lite fiffigt i längden eftersom Spike kan vara svårhanterlig om han får jobba för för gott godis. Men eftersom godiset ligger gömt en bit bort så har jag hunnit stoppa honom och han har fått lägga sig igen ivrig att göra rätt nästa gång. Vi har börjat med att jag gömmer godis där han ser mig kanske bara några meter ifrån. Då låtsas jag gömma saken på olika ställen så han inte vet precis, kanske tom gnuggar godiset mot andra saker för att förvirra. Efter några gånger har jag gått in i ett rum han kan se lite in i osv. Nu har jag börjat lägga honom i köket och gått genom hallhalvan och in i sovrummet som han inte alls ser. Han måste ligga kvar tills jag kommer tillbaka och han fortfarande liggandes tittar på mig och jag säger varsågod.

Sist en liten tramsig video till på Diva och Spikes trams! :)

2 kommentarer:

Ebben sa...

Gud vad fin Spiken är med Diva!
Vilken pappa!!

monika sa...

Ja e lite stolt över min pojke!! :)

 
BESÖKARE: idag totalt