lördag 27 mars 2010



Här är en liten film med lite saker vi tränar på. Vi gör det mest för att det är kul för oss båda och kan man trötta ut några hjärnceller hos sin vovve så kan man som ägare känna sig riktigt nöjd. Vi jobbar kanske 10-15 minuter nästan varje kväll och Spike älskar det!
Jag har bytt ut klickern helt mot ett ljud jag gör med munnen. Det bästa jag gjort för dels får man båda händerna fria och dels kan man reagera snabbare med munnen tycker jag.


Igår fick Spike för första gången hälsa på nya grannens hund, en 4 årig pitbul/bulldog/schäfer blandning. En hane som är riktigt väluppfostrad men tydligen mycket dominant och går inte ihop med andra hannar. Jag var lite skeptisk mot att Spike skulle hälsa på honom för Spike har morrat grovt varje gång vi går förbi hunden. Men efter lite halvstela hälsningar så kommer Spikes klassiska två tassar på vovven och dom fick springa lösa en stund. Sen lekte dom länge med Spike kopplad och hunden lös. Antagligen kunde hunden leka med Spike eftersom Spike inte har några bollar men jag är ändå lite glad att Spike kan leka med en okastrerad hanne.

När hundarna var trötta och åt snö ville jag hälsa på hunden och han kom och hälsade snabbt och gick iväg igen men Spike kom och ställde sig framför mig. Jag blev så förvånad för jag har aldrig varit med om att han ska visa att jag är hans eller beskydda mig. Förutom inomhus där hankatten och han har någon form av mattekamp. Hankatten gillar att ligga bredvid mig i soffan. Så ibland när han tänker hoppa upp i soffan så kommer Spike och ska lägga sig bredvid mig först. Han får ju inte göra det såklart. Det är lite intressant att djur har sån koll på vilket kön vi människor och andra sorters djur har.

2 kommentarer:

Helena sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Helena sa...

Men så himla coolt. Hur har du lärt honom det där? Kan inte vara lätt.

http://hundar.helinkas.se/

 
BESÖKARE: idag totalt